ALGEMENE LEVERINGSVOORWAARDEN VAN VERTAALBUREAU STEGEMAN GEVESTIGD TE RHENEN – HANDELSREGISTER UTRECHT NR. 75881357
1. ALGEMEEN
1.1 Onder “levering” wordt in deze voorwaarden zowel het leveren van goederen als het verrichten van diensten verstaan.
1.2 Met “wij”/”ons” worden in deze voorwaarden de eigenaar(s) van Vertaalbureau Stegeman aangeduid. Eventuele afwijkingen van deze voorwaarden, overeengekomen met werknemers en/of freelance medewerkers van Vertaalbureau Stegeman zijn niet geldig. Afwijkingen kunnen alleen schriftelijk en door/met (een van) de eigenaar(s) van Vertaalbureau Stegeman b.v. worden overeengekomen.
1.3 Met “opdrachtgever” wordt in deze voorwaarden de koper of verkrijger om niet van leveringen aangeduid.
1.4 Deze voorwaarden zijn op al onze aanbiedingen en leveringen van toepassing, onverlet eventuele aanvullende wettelijke bepalingen.
1.5 Door het doen van een vooruitbetaling, door koop tegen contante betaling of opdracht tot levering op rekening, wordt de opdrachtgever geacht bekend te zijn en akkoord te gaan met deze leveringsvoorwaarden.
1.6 Eventuele aanvullingen of wijzigingen ten aanzien van deze leveringsvoorwaarden zijn alleen geldig indien deze door ons schriftelijk zijn bevestigd. Voor zover strijdig met schriftelijke inkoopvoorwaarden van de opdrachtgever hebben onze voorwaarden voorrang, behoudens indien en voor zover inkoopvoorwaarden van de opdrachtgever door ons schriftelijk zijn geaccepteerd.
2.
AANBIEDINGEN
2.1 Alle aanbiedingen en prijsopgaven, in welke vorm dan ook gedaan, zijn
vrijblijvend, tenzij daarvan uitdrukkelijk het tegendeel is bepaald.
2.2 Prijsopgaven zijn gesteld in Euro en exclusief BTW, tenzij anders vermeld.
2.3 Bestellingen op basis van een prijscourant zullen worden uitgevoerd tegen
de bij aflevering geldende prijzen, tenzij de termijn tussen de ontvangst van
de bestelling en de overeengekomen of gebruikelijke afleverdatum niet meer dan
30 dagen bedraagt, in welk geval bestellingen zullen worden uitgevoerd tegen de
op de besteldatum geldende in de prijscourant vermelde prijzen.
2.4 Indien anders dan op basis van een prijscourant wordt besteld of
gecontracteerd, gelden de daarbij overeengekomen prijzen en condities. 2.5
Latere wijzigingen in de opdracht door de opdrachtgever, betreffende soort
en/of moeilijkheidsgraad en/of omvang van de levering, kunnen wijzigingen van
de aanbiedingsprijs tot gevolg hebben.
3.
ACCEPTATIE VAN OPDRACHTEN EN WIJZE VAN UITVOERING
3.1 Een opdracht wordt steeds aanvaard onder het voorbehoud dat wij,
bijvoorbeeld na inzage in een te vertalen tekst of kennisneming van overige
opdrachten, het recht hebben, binnen redelijke tijd de opdracht alsnog terug te
geven, zonder tot enige schadevergoeding gehouden te zijn.
3.2 Een bestelling op basis van een prijscourant is aanvaard, tenzij wij binnen
drie werkdagen na ontvangst daarvan de opdrachtgever uitdrukkelijk het
tegendeel
hebben laten blijken.
3.3 Wij zijn gehouden de opdracht naar beste weten en kunnen uit te voeren. Met
aanwijzingen van de opdrachtgever (bijvoorbeeld gebruik van een bepaalde
terminologie in een te vertalen tekst) wordt door ons rekening gehouden, voor
zover wij zulks verantwoord achten.
4.
AANSPRAKELIJKHEID VOOR GELEVERDE DIENSTEN EN PRODUCTIES
4.1 Wij zijn gerechtigd, de aan ons verstrekte opdrachten geheel of gedeeltelijk
door derden te doen uitvoeren, hetgeen onze aansprakelijkheid tegenover de
opdrachtgever ongewijzigd laat.
4.2 Onze aansprakelijkheid uit toerekenbare tekortkoming in de nakoming,
geleden door de opdrachtgever, is, ook indien die toerekenbare tekortkoming in
de nakoming tevens een onrechtmatige daad oplevert, beperkt tot de schade welke
aantoonbaar en een direct gevolg van die toerekenbare tekortkoming in de
nakoming is, met maximaal de hoofdsom van de opdracht.
4.3 De opdrachtgever vrijwaart ons voor aanspraken van derden.
4.4 Dubbelzinnigheid van te vertalen teksten ontheft ons van iedere
aansprakelijkheid. Ook zijn wij niet aansprakelijk voor schade welke de
opdrachtgever van schriftelijk of mondeling vertaalwerk lijdt tengevolge van
vergissingen, verzuimen, verkeerd woordgebruik of andere fouten, tenzij ons een
ernstig verwijt treft.
4.5 Niet voor onze rekening is de door de opdrachtgever geleden omzet – en
winstderving welke voortvloeit uit onze eventuele toerekenbare tekortkomingen
in de nakoming.
5.
MEER DAN EEN OPDRACHTGEVER
5.1 Bij twee of meer opdrachtgevers voor een en dezelfde levering is een ieder
van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige nakoming van de door hun
gezamenlijk met onze gesloten overeenkomst(en).
6.
LEVERING
6.1 Levertijden geven wij zo nauwkeurig mogelijk, doch steeds vrijblijvend aan.
Bij overschrijding van de toegezegde termijn met meer dan vier weken, om een
andere reden dan overmacht, heeft de opdrachtgever het recht, zich uit de
contractuele verplichting terug te trekken. Wij zijn in dat geval niet gehouden
tot enige schadevergoeding.
6.2 In geval van tussentijdse wijzigingen van de opdracht met betrekking tot de
omvang en/of moeilijkheidsgraad hebben wij het recht, de leveringstermijn
dienovereenkomstig, zonder tot nadere kennisgeving gehouden te zijn, te
wijzigen.
6.3 In geval van intrekking van een opdracht door de opdrachtgever om andere
redenen dan overmacht, is de opdrachtgever gehouden tot vergoeding van het op
dat ogenblik reeds uitgevoerde gedeelte van de opdracht.
6.4 In geval van manco’s, gebreken in het geleverde of vertraging in de
levering heeft de opdrachtgever, indien een fatale levertermijn is
overeengekomen en deze is verstreken of anders nadat bij ons tevergeefs in de
gelegenheid heeft gesteldom alsnog behoorlijk te presteren, het recht, de
overeenkomst geheel of gedeeltelijk eenzijdig zonder rechterlijke tussenkomst
te ontbinden.
6.5 Toetsing van naar voren gebrachte klachten houdt nog niet hun erkenning in.
6.6 Onze verplichtingen tot levering, herstel van gebreken, terugbetaling of
vermindering van de koopprijs alsmede schadevergoeding vervallen indien van de
manco’s, gebreken of vertraging niet schriftelijk aan ons kennis is gegeven,
terstond nadat de ontvanger een en ander redelijkerwijs heeft kunnen
vaststellen. In elk geval vervallen die verplichtingen indien die kennisgeving
niet is ontvangen binnen 14 dagen nadat de levering heeft plaatsgevonden of had
moeten plaatsvinden, indien geen levering is geschied.
6.7 In geval van reclame dient de levering zorgvuldig bewaard te worden en is
op eerste verzoek onzerzijds voor nader onderzoek door ons of door een
onzerzijds aan te wijzen derde ter beschikking te stellen. Elk recht tot
reclame vervalt indien onze opdrachtgever niet of niet ten volle aan de
voormelde verplichtingen voldoet.
6.8 In geval een reclame door ons gegrond wordt bevonden, zullen wij – te onzer
keuze – het gekochte vervangen dan wel een reductie op de prijs verlenen. Enige
verdere aanspraak komt aan de opdrachtgever
niet toe, tenzij sprake zou zijn van opzet of grove schuld onzerzijds m.b.t. de
kwaliteit van de levering.
6.9 Indien goederen na aflevering van aard en/of samenstelling worden
gewijzigd, of geheel of gedeeltelijk worden beschadigd vervalt elk recht van de
opdrachtgever krachtens het bepaalde in de artikelen 6.1 en 6.4, voor zover het
betreft claims wegens manco’s of vertraagde levering.
6.10 Het risico dat de leveringen niet geschikt zijn voor de toepassingen die
onze opdrachtgever daaraan wil geven, berust bij onze opdrachtgever, ongeacht
hetgeen wij hem t.a.v. bijvoorbeeld samenstelling en toepassingsmogelijkheden
van de leveringen hebben medegedeeld.
6.11 OVERMACHT
6.11.1 Onder overmacht wordt verstaan elke bij het sluiten van de overeenkomst
onvoorzienbare omstandigheid, waardoor nakoming van enige verplichting
redelijkerwijs niet door de wederpartij kan worden verlangd. Met overmacht
gelijk te stellen zijn oorlog, oorlogsgevaar, oproer, werkstaking,
werkliedenuitsluiting, transportmoeilijkheden, brand en andere ernstige
storingen in ons bedrijf of bij onze leveranciers. 6.11.2 In geval van
overmacht zijn de verplichtingen van partijen over en weer opgeschort. Mocht de
overmachtsituatie zo lang duren dat nakoming in redelijkheid niet meer gevergd
kan worden, dan zal elke partij de overeenkomst door enkele schriftelijke
verklaring voor de toekomst mogen ontbinden, zonder dat partijen over en weer
tot enige schadevergoeding gehouden zijn.
7.
VERZENDING
7.1 Tenzij schriftelijk anders overeengekomen worden de leveringen verzonden
voor rekeningen risico van de opdrachtgever. Levering wordt geacht te hebben
plaatsgevonden op het tijdstip van verzending.
7.2 In geval van retourzendingen, om welke reden ook, zijn de daarmee gemoeide
kosten en risico’s – tenzij anders overeengekomen – voor rekening van de
opdrachtgever. Eerst na daadwerkelijke ontvangst van de goederen door ons is de
retourzending voltooid.
7.3 Verzending van teksten via elektronische media wordt geacht te hebben
plaatsgehad op het moment dat het medium de uitvoering van de verzending heeft
bevestigd. Een en ander dient door ons bijvoorbeeld door middel van een
uitdraai van de desbetreffende communicatiedialoog gestaafd te worden.
8.
AUTEURSRECHTEN
8.1 Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen behouden wij het auteursrecht op
door ons vervaardigde vertalingen en andere teksten, zolang de betaling van de
opdracht nog niet geheel is voldaan.
8.2 De opdrachtgever vrijwaart ons volledig tegen aanspraken van derden terzake
van eventuele inbreuk op auteursrechten en aanverwante rechten, ten gevolge van
door ons ten behoeve van de opdrachtgever te verrichten vertalingen,
correcties, redacties, etc.
9.
BETALING
9.1 Leveringen dienen hetzij contant (waaronder begrepen rembours alsmede koop
d.m.v. zgn. creditcards) hetzij d.m.v.contante of girale vooruitbetaling hetzij
op rekening te worden betaald, een en ander naar onze keuze.
9.2 Betaling van rekeningen dient uiterlijk binnen 30 dagen na factuurdatum
netto contant te geschieden.
9.3 Indien de opdrachtgever een factuur niet binnen de overeengekomen
betalingstermijn heeft voldaan, is de opdrachtgever na het verstrijken van deze
termijn een rente verschuldigd gelijk aan de dan geldende wettelijke rente, een
en ander per dag te berekenen.
Bovendien zijn wij dan gerechtigd de overeenkomst zonder rechterlijke
tussenkomst door enkele verklaring onzerzijds geheel of gedeeltelijk te
ontbinden, verrichte leveringen terug te nemen en/of schadevergoeding te
vorderen.
9.4 Alle incassokosten, zowel gerechtelijke als buitengerechtelijke, zijn voor
rekening van de opdrachtgever. De buitengerechtelijke incassokosten na de
eerste aanmaning worden geacht tenminste 15% van het gevorderde te bedragen,
echter met een minimum van 300
Euro. Een en ander geldt ook in geval van faillissement en surséance van
betaling.
9.5 Schuldvergelijking is niet toegestaan.
9.6 Ter verkrijging van een grotere zekerheid hebben wij het recht, in gevallen
naar onze keuze, gehele of gedeeltelijke vooruitbetaling, bankgaranties e.d. te
verlangen alvorens met de uitvoering van de opdracht te beginnen en/of
deelfacturen te verzenden tijdens de uitvoering van de opdracht.
9.7 Wij blijven eigenaar van de door ons verrichte leveringen tot de volledige
betaling van alle vorderingen, die wij op de opdrachtgever hebben. De opdrachtgever
heeft het recht de leveringen door te verkopen en te verwerken, echter slechts
in het kader van zijn normale bedrijfsvoering en onder inachtneming van
eventuele auteursrechten. De opdrachtgever wordt geacht aan ons onherroepelijk
machtiging te hebben verleend onze rechten tot terugname van (na verstrijken
van de betalingstermijn en na aanmaning) onbetaalde leveringen uit te oefenen,
meer in het bijzonder tot het betreden van ruimten c.q. terreinen, waar de
betreffende leveringen zich alsdan bevinden.
9.8 De opdrachtgever wordt eveneens geacht aan ons onherroepelijk machtiging te
hebben verleend, van de opdrachtgever (na verstrijken van de betalingstermijn
en na aanmaning) te verlangen, de verspreiding van eventuele
vermenigvuldigingen van die originele leveringen, in welke vormdan ook, te
staken, totdat volledige betaling heeft plaatsgevonden.
9.9 Indien wij van ons recht tot terughalen van leveringen gebruik maken,
zullen wij – te onzer keuze – de leveringen onder ons houden tot de
opdrachtgever alsnog aan zijn verplichtingen jegens ons heeft voldaan dan wel
zullen wij, geheel of ten dele, de levering aan derden verkopen in welk geval
de netto opbrengst in mindering komt op hetgeen de opdrachtgever aan ons
verschuldigd is.
9.10 Het is de opdrachtgever niet toegestaan, over de levering ten nadele van
ons te beschikken door bijvoorbeeld verpanding of
eigendomsoverdracht tot zekerheid aan derden, zolang de opdrachtgever de
eigendom van de levering nog niet volledig heeft verkregen.
9.11 Door ons aan de opdrachtgever eventueel verleend uitstel van betaling
geldt slechts indien en voor zover wij dat schriftelijk hebben verleend.
9.12 Indien een reclame door ons gegrond wordt bevonden voordat de
betalingstermijn is verstreken zal: – indien wij tot een prijsreductie
besluiten, de opdrachtgever voor het desbetreffende bedrag een creditnota
ontvangen; – indien wij tot vervanging besluiten en wij van onze opdrachtgever
de te vervangen goederen voor het verstrijken van de betalingstermijn terug
hebben ontvangen, een creditnota voor de retour ontvangen levering door ons
worden uitgeschreven en de vervangende levering opnieuw worden gefactureerd. In
alle andere gevallen blijft de opdrachtgever gehouden, het factuurbedrag
uiterlijk op de oorspronkelijke vervaldag te voldoen, zonder korting of
compensatie.
9.13 In geval van niet tijdige betaling door de opdrachtgever van het volledige
ons toekomende bedrag, is hij van rechtswege jegens ons in gebreke zonder dat
enige aanmaning of ingebrekestelling zal zijn vereist. Vanaf dat tijdstip zijn
wij gerechtigd al onze verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst en
eventuele andere overeenkomsten met de opdrachtgever als opgeschort te
beschouwen.
9.14 Het in artikel 9.13 gestelde is van overeenkomstige toepassing indien de
opdrachtgever, na daartoe schriftelijk door ons te zijn uitgenodigd, niet
binnen zeven werkdagen zekerheid te onzen genoegen heeft gesteld.
9.15 Als tijdstip van betaling geldt het moment waarop het bedrag in kwestie op
onze rekening c.q. op de rekening van degene die ons in rechte
vertegenwoordigt, is bijgeschreven.
9.16 Indien de opdrachtgever surséance van betaling aanvraagt of diens
faillissement wordt aangevraagd of op enig
vermogensbestanddeel van de opdrachtgever conservatoir of executoriaal beslag
wordt gelegd en bovendien in alle gevallen waarin de opdrachtgever serieus
rekening moet houden met de mogelijkheid, zijn verplichtingen jegens ons niet
na te kunnen komen, is hij verplicht ons daarvan terstond telefonisch kennis te
geven en deze kennisgeving schriftelijk te bevestigen.
9.17 Indien een der gevallen als bedoeld in artikel 9.16 zich voordoet, zijn
wij, te onzer keuze, gerechtigd de alsdan vigerende overeenkomst(en) tussen ons
en de opdrachtgever als onmiddellijk beëindigd dan wel onze verplichtingen als
opgeschort te beschouwen, onverminderd onze overige rechten. Al hetgeen de
opdrachtgever op dat tijdstip verschuldigd is, wordt dadelijk en in het geheel
opeisbaar.
9.18 Indien de opdrachtgever van oordeel is, dat het saldo – dat hij volgens de
van ons uitgegane stukken verschuldigd is – onjuist is, is hij gehouden om
daartegen binnen tien werkdagen schriftelijk te protesteren, onder nauwkeurige
opgave van de door hem vermeende foutieve berekeningen. Bij gebreke van zodanig
protest is zijn recht om tegen het saldo bezwaar te maken vervallen.
9.19 Alle gevallen waarin wij gerechtigd zijn onze verplichtingen uit onze
overeenkomst(en) met de opdrachtgever op te schorten dan wel die
overeenkomst(en) als beëindigd te beschouwen, gelden als toerekenbare tekortkoming
in de nakoming van de opdrachtgever en verplichten hem tot vergoeding van
kosten, schaden en interesten.
9.20 Indien wij in enig geval kiezen voor opschorting van onze verplichtingen,
behouden wij het recht om nadien op elk door ons gewenst moment te kiezen voor
beëindiging van de overeenkomst, hetzij geheel, hetzij ten dele.
10.
AANSPRAKELIJKHEID VOOR EIGENDOMMEN
10.1 Aan ons toevertrouwde materialen (schriftelijke stukken, etc.) zullen wij
met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandelen. Wij zijn echter nimmer
aansprakelijk voor schade ontstaan door verlies, vernietiging of beschadiging,
behoudens opzet of grove schuld. In
gevallen waarin met kostbare of niet vervangbare unica gewerkt moet worden,
dient de opdrachtgever derhalve voor verzekering zorg te dragen.
11.
ANNULERINGEN
11.1 Tegen betaling te verrichten opdrachten welke later dan 48 uur voor het
tijdstip waarop zij zouden worden aangevangen, worden geannuleerd, kunnen
worden berekend voor 75%. Bij annuleringen door de opdrachtgever tussen 14
dagen en 48 uur voor aanvang kunnen wij 30% in rekening brengen van het bedrag
dat de opdrachtgever bij volledige uitvoering van de overeenkomst verschuldigd
geweest zou zijn. Voor eerder meegedeelde annuleringen worden geen kosten in
rekening gebracht.
12.
GESCHILLEN
12.1 Geschillen t.a.v. vertaalwerk, waaronder begrepen die geschillen welke
slechts door een der partijen als zodanig worden beschouwd zullen in
behandeling worden genomen door Vertaalbureau Stegeman b.v.. Mocht de
opdrachtgever niet akkoord gaan met een hernieuwd voorstel voortvloeiend uit
het aangemerkte geschil dan zal de zaak worden voorgelegd aan een door Vertaalbureau
Stegeman b.v. aan te wijzen onpartijdige deskundige instantie.
12.2. Geschillen t.a.v. overige zaken, waaronder begrepen die geschillen welke
slechts door een der partijen als zodanig worden beschouwd, worden voorgelegd
aan de bevoegde rechter van het arrondissement Arnhem.
13.
RECHTSGELDIGHEID
13.1 Op de met ons gesloten overeenkomsten is Nederlands recht, geldend voor
het Koninkrijk in Europa, van toepassing. 13.2 Indien een of meer bepalingen
uit deze voorwaarden en/of van onze overeenkomst(en) met de opdrachtgever niet
of niet geheel rechtsgeldig zouden blijken te zijn, blijven de overige
bepalingen volledig in stand. In plaats van de eventueel ongeldige bepalingen
treden alsdan bepalingen die de bedoeling van partijen en het door hen
nagestreefde economische resultaat op juridisch effectieve wijze zo
dicht mogelijk benaderen.
© Vertaalbureau Stegeman per 30-11-2023
Candialaan 4, 3911 BA Rhenen T:+31(0)317620202 F:+31(0)317620787
E:harald@harald.nl. Rechtbank Arnhem: rekestnummer 5075/1997 beëdigde vertalingen / sworn translations